Hukum Berdoa Selepas Solat Berjemaah

Adapun berdoa berjamaah setelah shalat ini adalah bidah. Begitu juga bagi mereka yang solat.

Pin Oleh Yien Chay Di Islamic Quotes Kutipan Agama Kutipan Pelajaran Hidup Motivasi

Ia telah memberikan kepada saya salinannya di mana di dalamnya terdapat banyak dalil di mana diaminkan oleh orang yang berdoa dan yang mendengar.

Hukum berdoa selepas solat berjemaah. Pada asalnya hukum merenggangkan saf adalah makruh dan dapat meluputkan pahala solat berjemaah. Hukum mendirikan solat jemaah adalah fardu kifayah. Perbincangan Dan Dalil Amalan berzikir dan berdoa selepas solat ini sabit daripada Rasulullah SAW sendiri seperti yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim.

Bukan wajib bagi setiap orang tapi sudah cukup bagi sebilangan orang mengerjakannya dalam satu kampung atau kariah melepaskan dosa yang lain. Ustaz Halim Hassan Berdoa Selepas Solat. Maka termasuklah berdoa selepas selesai solat berjemaah lima waktu yaitu imam membaca doa manakala para jemaah mengaminkannya.

Muhammad Abduh Tuasikal MSc Follow on Twitter Send an email May 23 2010. Hukum Berdoa Selepas Solat Hukumnya adalah sunat. Bagi penganut mazhab Syafie solat berjemaah itu adalah fardhu kifayah.

Alhamdulillah wa shalaatu wa salaamu ala Rosulillah wa ala aalihi wa shohbihi ajmain. Zikir selepas solat fardu secara berjemaah dan lantang. Kembali pada persoalan muslim yang peka pada agamanya dan bertanyakan ana mengenai hukum berdoa setiap kali selepas solat seperti yang dilakukan hampir di seluruh masjid-masjid di Malaysia Indonesia dan alam Melayu.

Janganlah kamu meningalkan doa berikut setiap kali selepas solat iaitu. Keistimewaan Waktu Berdoa 15 Minit Sebelum Subuh. Imam atau makmum dalam solat berjemaah.

Terdapat risalah yang baik dan dapat dipercaya dalam hal dalil berdoa secara berjemaah yang dikumpulkan oleh saudara saya sesama Muslim berkebangsaan Amerika. Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin rahimahullah- pernah ditanya mengenai hukum berdoa setelah shalat setelah salam pen beliau. Doa adalah merupakan suatu ib.

Riwayat daripada Muaz bin Jabal yang menyatakan yang bererti Wahai Muaz. Apakah hukum berdoa secara berjemaah antara seorang imam di akhir solat bersama makmum yang solat dibelakangnya. Rasulullah saw menjawab.

Termasuklah orang yang sedang musafir. Hukum Baca Doa Sendiri Selesai Solat Berjemaah - Ustaz Azhar Idrus Official. Berdoa bersama kalau yang dimaksud adalah satu orang berdoa sedangkan yang lain mengamini maka ini ada 2 keadaan.

Hal tersebut dilakukan pada amalan yang memang disyariatkan doa bersama maka berdoa bersama dalam keadaan seperti ini disyariatkan seperti di dalam shalat Al-Istisqa minta hujan dan Qunut. Namun jika kita merasakan berjemaah di surau tersebut hati kita tidak tenang disebabkan imamnya zalim tidak amanah dan sebagainya ataupun bacaannya tidak fasih sehingga merosakkan kosentrasi kita dalam berjemaah maka dibolehkan. Kita Banyak Berdoa Kenapa Allah Tak Makbulkan.

Mungkin sebagian saudara kami masih rancu mengenai perkara doa dan mengangkat tangan sesudah shalat. Ustaz Halim Hassan menjelaskan bagaimana cara solat yang dicontohkan Nabi Muhammad yang tidak membaca doa secara beramai-ramai. ALlahumma ainni ala zikriKa wa syukriKa wa husni ibadatik.

Teladan ini juga didokongi oleh para Imam Mazhab sendiri. Maulana Asri menjawab 1. Mengupas Hukum Berdoa Sesudah Shalat.

Berikut kami bawakan fatwa lainnya dari para ulama mengenai hukum berdoa sesudah shalat sebagai kelanjutan dari artikel serupa di web ini. BAGI SOLAT BERJEMAAH 9 HUKUM MENULIS DAN MENGUKIR. Hukum Doa Secara Berjemaah Lepas Solat.

Doa Selepas Solat Bahasa Melayu - Duration. Merujuk kepada Hadis duburo kulli Solaah penterjemahan selepas solat adalah tidak jelas. Ada dua isu utama untuk diperkatakan di bawah tajuk kecil ini iaitu bentuk zikir menyebut secara kuat lantang dan menyebut secara berjemaah.

Karena perbuatan ini tidak pernah diriwayatkan bahwa Nabi Shallallahualaihi Wasallam juga tidak pernah diriwayatkan dari generasi terbaik umat ini yaitu sahabat Nabi tabiin tabiut tabiin bahwa mereka berdoa berjamaah dengan cara imam mengangkat tangannya lalu. Tidak pernah Nabi berdoa selepas solat. Berdoalah pada bila-bila masa sahaja.

Tapi jika yang lain buat juga maka bagi mereka masing-masing dapat pahala fardhu kifayah. Hukum Solat Berjemaah Berbeza Mazhab Antara Imam Dan Makmum. Hukum ini disandarkan kepada beberapa hadis.

Solat berjemaah di mukim sendiri itu lebih afdhal dalam mengimarahkan surau atau tempat solat dimana kita tinggal. Hukum berdoa beramai-ramai selepas solat. Maksudnya Doa yang paling didengari ialah ketika satu pertiga malam yang terakhir dan ketika selesai solat fardu.

Kita dapati para sahabat dan generasi-generasi selepas mereka saling bersolat jemaah sesama mereka sekalipun terdapat perbezaan pendapat dalam beberapa hal furu sesama mereka sendiri. Masalah ini terdapat perselisihan antara ulama Imam Syatibi dan muridnya Abu Yahya Ibn Ashim dan Ibn Qasim al Qabab dari Malikiyah ra berpendapat tidak pernah diketahui bahawa Rasulullah saw pernah berdoa secara berjamaah. Secara umumnya berzikir di dalam masjid ada dua bentuk iaitu pertamanya zikir yang disebut di dalam sunnah bahawa ia dilakukan selepas solat fardhu.

Diriwayatkan dari Imam At-Tobari dari Jafar bin Muhammad As-Sadiq berkata ia. جوف الليل الآخر ودبر الصلوات المكتوبات. Solat berjemaah ialah solat beramai-ramai dengan dipimpin oleh seorang imam.

60 86700 7 minutes read. Hukum Berdoa Selepas Solat Maka jawapannya ialah berdoa selepas solat dengan melaziminya dan menganggap ianya ialah sunat dituntut adalah salah dan termasuk perkara bidah. Sekurang-kurangnya ada seorang imam dan seorang makmum iaitu orang yang solat mengikut imam.

Riwayat al-Tirmizi 3499Beliau Imam al-Tirmizi berkata Hadis ini adalah hadis Hasan.

Cara Qada Solat Fardhu Yang Lama Ditinggalkan Kutipan Pelajaran Hidup Kata Kata Indah Kutipan Pendidikan

Doa Selepas Solat Fardhu Beserta Maksud Ringkas Dan Mudah Diingat Doa Sembahyang Kekuatan Doa

Hukum Wirid Selepas Solat Adakah Ia Perbuatan Bidaah

Berdoa Bersama Selepas Solat Fardhu Ustaz Azhar Idrus Original Facebook

Doa Selepas Solat Fardhu Ringkas Senang Ingat Islam Doa Sembahyang Hafalan

Ahmad Sanusi Husain Com Hukum Kutipan Agama Belajar

Isi Doa 3 Doa Kekuatan Doa Sembahyang

Doa Selepas Solat Fardhu Beserta Maksud Ringkas Senang Ingat Siraplimau Com Doa Kutipan Pelajaran Hidup Hafalan

Doa Selepas Solat Sunat Witir Solat Islamic Quotes Quotes

Wirid Selepas Solat Youtube Solat Youtube Islamic Quotes

Walaupun Kita Boleh Berdoa Dalam Bahasa Melayu Elok Juga Kalau Kita Pelajari Doa Selepas Solat Dalam Bahasa Arab Bahas Doa Kata Kata Indah Kata Kata Motivasi

Doa Selepas Solat Fardhu Beserta Maksud Ringkas Senang Ingat Siraplimau Com Doa Sembahyang Kekuatan Doa

Doa Berjemaah Selepas Solat Fardhu Jabatan Agama Islam Negeri Johor Facebook

Isu Kontroversi Doa Berjemaah Selepas Solat Menurut Sunnah Youtube

Pin On Doa

Bacaan Doa Selepas Solat Tarawih Solat Islamic Quotes Quotes

Doa Untuk Diri Sendiri Anak2 Semoga Mendirikan Solat Doa Kekuatan Doa Motivasi

Orang Yang Tidak Berdoa Selepas Solat Adalah Orang Yang Sombong Dr Rozaimi Ramle Youtube

Doa Selepas Solat Berserta Wirid Panduan Lengkap Ejaan Rumi Sembahyang Kekuatan Doa Doa


LihatTutupKomentar